Ο Chomsky και τα Κρι Κρι

Αν θέλετε να δείτε Κρι Κρι στην Κρήτη δεν χρειάζεται να τρέξετε στο φαράγγι της Σαμαριάς. Μπορείτε να επισκεφτείτε τον Κήπο ! Εκεί θα συναντήσετε το ξακουστό αυτό ζώο και οι μικροί επισκέπτες χαίρονται ιδιαίτερα όταν το δουν.

Με τον Αλέξανδρο πάμε και ταΐζουμε τα κατσικάκια. Αυτά τα κατσίκια τρώνε τόσο πολύ κάθε μέρα που κάποιος μπορεί να πει ότι είναι πολύ καλομαθημένα. Τα παιδάκια τους φέρνουν φύλλα και καμιά φορά μαρούλια όμως ο αγαπημένος τους μεζές είναι το ψωμί.

Μια μέρα συναντήσαμε ένα μικρό κοριτσάκι εκεί και του λέω “Σου αρέσουν τα Κρι Κρι;” “Δεν είναι κρι κρι”, μου απαντά με σοβαρό ύφος. “Είναι αίγαγρος”. Ότι εγώ έμεινα στήλη άλατος από τη διόρθωση αυτή, μπορείτε να το φανταστείτε.

Ο Αλέξανδρος μια άλλη μέρα που κάναμε τη βόλτα μας βλέποντας τα Κρι Κρι άρχιζε να φωνάζει με απόλυτη λογική συνέπεια και φυσικότητα “τα Κλι Κλα, τα Κλι Κλα” (όπου λ εσείς βάζετε ρ). Κάθε λογική μάνα θα είχε διορθώσει το παιδί της και θα είχε σταματήσει εκεί. Όμως εγώ το πήγα ένα βήμα παραπέρα. Είναι κι αυτό ένα από τα κουσούρια που σου αφήνει το μεταφραστικό. Τι νομίζετε ότι μου ήρθε στο μυαλό; Η θεωρία της γενετικής μετασχηματιστικής γραμματικής του Chomsky!

Γιατί λοιπόν το παιδί μου είπε “Κλι Κλα” και του φαινόταν σωστό όπως λέμε “το παιδί, τα παιδιά”; Ας τα πάρουμε από την αρχή. Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί και οι πιο καθυστερημένοι διανοητικά άνθρωποι μπορούν και μιλούν ενώ και οι πιο έξυπνοι πίθηκοι δεν μπορούν; Αυτό συμβαίνει διότι όλα τα παιδιά διαθέτουν ένα έμφυτο μηχανισμό που ονομάζεται μηχανισμός γλωσσικής κατάκτησης. Έτσι είναι σε θέση να παράγουν ως ομιλητές και να καταλαβαίνουν ως ακροατές νέες φράσεις που δεν τις έχουν ξανακούσει ποτέ στη ζωή τους. Ο έμφυτος χαρακτήρας της γλώσσας σημαίνει ότι υπάρχουν ορισμένα καθολικά χαρακτηριστικά των ανθρωπίνων γλωσσών όπως πχ. οι ήχοι (φωνήματα) και οι σημασίες (μορφήματα). Το γλωσσικό περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει και από το οποίο επηρεάζεται το παιδί ενεργοποιεί αυτή την έμφυτη ικανότητα. Η γλωσσική ικανότητα σύμφωνα με τον Chomsky σχετίζεται με τη δημιουργικότητα του ατόμου (την ικανότητα να παράγει ή να καταλαβαίνει άπειρο αριθμό φράσεων που δεν άκουσε ποτέ πριν) και με τη γραμματικότητα των φράσεων (την ικανότητα να ξεχωρίζει τις γραμματικές από τις αντιγραμματικές φράσεις).

Έτσι, ο Αλέξανδρος σε αυτή τη φάση είναι ιδιαίτερα δημιουργικός γλωσσικά αν και με αντι-γραμματικό τρόπο. Όμως είναι φυσικό καθότι δεν γνωρίζει τι εστί γραμματική. Η γραμματική είναι πεπερασμένη γνώση η οποία κατακτάται σιγά σιγά, θέλει το χρόνο της. Είναι ωραία αυτή η πρώτη φάση της κατάκτησης. Δείχνει την όρεξη για μάθηση και επικοινωνία με την οποία διακατέχονται όλα τα παιδιά. Στο χέρι των γονιών και των δασκάλων είναι να κάνουν αυτή τη φλόγα της έμφυτης δημιουργικότητας να φουντώσει και να θεριέψει ώστε το παιδί να εκπληρώσει τη φυσική δυναμική του.

Βιβλιογραφία

 

Τα σχόλια σας είναι καλοδεχούμενα!